ROAS is een belangrijke metric die adverteerders helpt bij het meten van de effectiviteit van hun advertentie-uitgaven. Het doel van doel-ROAS is om adverteerders te helpen bij het optimaliseren van hun biedstrategie om maximale waarde te halen uit hun advertentie-uitgaven. Hieronder leg ik je uit wat doel-ROAS is en hoe je het kunt berekenen.
Wat is doel-ROAS?
Doel-ROAS is een op conversie gebaseerde automatische biedstrategie in Google Ads, waarbij je als adverteerder een specifiek rendementspercentage instelt dat je wilt behalen uit elke uitgegeven euro aan advertentiebudget. Met andere woorden, het is het rendementspercentage dat je verwacht te verdienen voor elke euro die je uitgeeft aan advertenties. Deze strategie is met name nuttig voor adverteerders die specifieke conversiedoelen hebben, zoals online aankopen.
Met deze strategie geef je Google de controle om jouw CPC (kost per klik) te beheren, gebaseerd op historische conversiedata.
Hoe bereken je de doel-ROAS?
De doel-ROAS wordt berekend door de totale inkomsten die zijn gegenereerd uit advertenties te delen door de totale kosten van die advertenties. Dit resultaat vermenigvuldig je met 100 om een percentage te krijgen.
Hierbij zijn de totale inkomsten uit advertenties de opbrengsten die direct kunnen worden toegeschreven aan de advertentiecampagnes. De totale kosten van advertenties omvatten alle kosten die verband houden met de advertenties, zoals kosten per klik (CPC), kosten per vertoning (CPM), enz.
Het opgegeven doel-ROAS heeft invloed op de hoeveelheid verkeer naar jouw website en uiteindelijk ook hoeveel omzet je draait. Maar let goed op: een te hoog ingestelde doel-ROAS kan nadelig zijn voor de totale conversiewaarde. Wanneer Google geen klikken kan genereren om te voldoen aan de hoge doelstelling, dan kan dit zorgen voor minder vertoningen, minder kliks en dus minder conversies bij je advertenties.
De voordelen van doel-ROAS
- Effectiviteit: doel-ROAS helpt je je budget effectiever te gebruiken door meer te investeren in zoekwoorden en advertenties die betere prestaties leveren.
- Flexibiliteit: het systeem past automatisch biedingen aan op basis van historische gegevens en real-time prestaties, waardoor je snel kunt reageren op veranderende marktomstandigheden.
- Focus op winstgevendheid: doel-ROAS legt de nadruk op het genereren van inkomsten en winst, wat vooral waardevol is voor e-commercebedrijven en bedrijven met duidelijke conversiedoelen.
Wanneer gebruik je doel-ROAS?
Een doel-ROAS wordt vooral bij e-commerce – dus webshops- gebruikt. Aangezien per productcategorie de winstmarge kan verschillen, moet je hier ook rekening mee houden bij het opzetten van de campagnes. Belangrijk is dat – net zoals bij andere slimme biedstrategieën – je pas overschakelt op doel-ROAS als je over genoeg conversiedata beschikt (minimaal 15 conversies per campagne per maand). Alleen dan is de biedstrategie doel-ROAS effectief.
Maximale efficiëntie
Doel-ROAS helpt adverteerders om hun advertentiebudget op een winstgevende manier te besteden. Door een specifiek rendementsdoel te stellen en biedingen automatisch aan te passen, streeft doel-ROAS ernaar de efficiëntie van je Google Ads-campagnes te maximaliseren. Het is belangrijk om regelmatig te evalueren en optimaliseren op basis van de prestaties om de beste resultaten te behalen.
Adverteer jij ook in Google voor jouw webshop, maar weet je niet of je het maximale eruit haalt? Neem contact met mij op voor een vrijblijvende kennismaking.