Meertalige website: op 1 of meerdere domeinnamen?

Wanneer je een bedrijf opstart en in Nederland jouw diensten of producten aanbiedt, dan kies je in de meeste gevallen voor een domeinnaam met een .nl-extensie. Maar wat als je op een gegeven moment ook in andere landen jouw diensten of producten onder de aandacht wil brengen. Kies je dan voor een meertalige website op één domeinnaam of ga je voor meerdere domeinnamen?

Meertalige website: op 1 of meerdere domeinnamen?

Vanuit SEO-oogpunt

Als je vanuit SEO-oogpunt redeneert, adviseer ik om een meertalige website op één domeinnaam te plaatsen. De belangrijkste reden hiervoor is dat je – zeker als je al een tijd op dezelfde domeinnaam een website hebt en goed scoort in Google – autoriteit hebt opgebouwd in Google. Wanneer jouw teksten goed geoptimaliseerd zijn, de techniek klopt en je een sterk backlinkprofiel hebt opgebouwd, is het zonde als je met nieuwe domeinextensies weer van voor af aan moet beginnen.

Andere redenen om voor één domeinnaam te kiezen zijn dat je minder tijd kwijt bent aan aanpassingen en het minder geld kost – je hoeft immers geen meerdere domeinnamen vast te leggen. Bovendien is er de kans dat – zeker bij een wat populairdere naam – andere extensies al bezet zijn.

Vanuit conversie-oogpunt

Wanneer je jezelf vanuit conversie-oogpunt de vraag stelt of je voor één of meerdere domeinnamen moet kiezen bij een meertalige website, dan is een goede reden om voor meerdere domeinnamen te gaan de kans op meer conversies. Vaak vinden gebruikers het prettig om de extensie van hun eigen land te zien in een zoekresultaat. Ze klikken sneller op de link en het komt betrouwbaar over.

Wat zegt Google?

Google geeft een aantal tips voor meertalige websites:

  • Geef elke taal een eigen URL
  • Vertel Google welke URL voor welke taal bedoeld is
  • Zorg dat de content in de desbetreffende taal duidelijk is

Zoekmachines kijken vooral naar de content van de pagina zelf om te bepalen welke taal het is. Ze trappen er niet in dat als jouw extensie een .de is en je schrijft de content in het Engels, dat je daarmee goed scoort in Duitsland. Zorg er dus voor dat je alles netjes vertaalt.

Maak de keuze voor 1 of meerdere domeinnamen

Wanneer je gaat uitbreiden naar meerdere landen, dan heeft elke optie zijn voor- en nadelen. Weet je al bij het starten van je bedrijf dat je in meerdere landen jouw diensten of producten gaat aanbieden, dan adviseer ik – zover dat mogelijk is – te kiezen voor een .com-extensie.

Tot slot: ik krijg weleens de vraag of het zin heeft om extra domeinnamen te kopen in verband met een betere vindbaarheid. Het antwoord hierop is simpel: nee. Het heeft geen enkele meerwaarde. Natuurlijk zijn er wel andere redenen, zoals het voorkomen dat de concurrent ze kan vastleggen of met het oog op de toekomst.